Samseng FaceBook Gilawesome !: Fakta tentang Malaysia

Sunday, December 25, 2011

Fakta tentang Malaysia





1. Tunku Abd Rahman mengumumkan kemerdekaan Malaya di Padang Pahlawan, Bandar Hilir, Melaka pd 20Feb 1956.


2. Sblm ini, negara pernah mengadakan latihan khidmat negara iaitu semasa berlaku konfrontasi Malaysia-Indonesia pd thn 1962, belia2 berumur 21-28 thn diarah menyertai khidmat negara ini.


3. Lembah Bujang yg terletak di kaki Gunung Jerai dipercayai pernah menjadi lokasi bagi kerajaan melayu lama iaitu Empayar Langkasuka. Buktinya iaitu Candi Lembah Bujang yg dipercayai telah dibina sekitar 1,500 tahun yg lalu.


4. “Tun” adalah anugerah gelaran tertinggi di Malaysia yg hanya boleh dikurniakan oleh Yang Dipertuan Agong, dan gelaran ini dihadkan kpd 25 org penerima shj.


5. Wang Kelian, Perlis suatu masa dulu pernah menjadi pusat perlombongan dlm gua dgn skala yg paling besar di dunia.


6. Gua Niah merupakan sebuah gua yang terbesar di Malaysia dan penuh dengan sejarah. Ia juga merupakan antara gua batu kapur yang terbesar di dunia.
Gua Niah juga merupakan salah satu gua tertua di dunia dan telah diwartakan sebagai tapak bersejarah di bawah kuasa Muzium Sarawak. Gua Niah terbentuk sebagai terumbu karang pada akhir Miocene sebelum pergerakan bumi yang mengangkatnya dan dihakis membentuk gua.


7. Tanjung Piai, Pontian, Johor merupakan penghujung bagi benua Asia.


8. Penang Free School adalah sekolah yg tertua di semenanjung malaysia, diasaskan oleh Rev. Sparke Hutchings pd 1816.


9. LOCAL time has been adjusted on several occasions. On Dec 31, 1932, clocks were adanced by 20 minutes to “lengthen” daylight; Sept 1, 1941, sped up another 10 minutes; 1942, fast forwarded two hours to follow Tokyo time; 1945, reverted to the time observed in 1941, and on Jan 1, 1982, pushed forward 30 minutes so that Sabah, Sarawak and the peninsula followed Malaysian Standard Time.


10. THE country’s only Jewish cemetery is in Penang, in Jalan Zainal Abidin, with 120 graves.


Sumber : Sembangkosong.com



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...