Samseng FaceBook Gilawesome !: Tips : Jom cuba cara melajukan internet

Sunday, December 25, 2011

Tips : Jom cuba cara melajukan internet






DNS adalah singkatan untuk Sistem Nama Domain. Ia pada asasnya seperti buku telefon untuk internet. Apabila anda menaip alamat web, DNS adalah apa yang mendapat laman web itu melalui alamat IP. Oleh itu, kelajuan sambungan internet juga boleh dicapai melalui penggunaan pelayan DNS yang efisien dan pantas. Berikut adalah bagaimana anda boleh melakukannya:


Langkah 1 – Lakukan Ujian Kelajuan Internet


Sebelum anda bermula, menguji kelajuan internet semasa anda. Pergi ke [ http://www.speakeasy.net/speedtest/ ]. Seterusnya, lakukan memuat turun dan ujian muat naik.


Langkah 2 – Muat turun Tool DNS Benchmark


Perkara seterusnya untuk dilakukan adalah untuk memuat turun alat penanda aras DNS. Pergi ke [ http://www.grc.com/dns/benchmark.htm ] untuk memuat turun alat DNS. Download perlu mengambil masa tidak lebih daripada beberapa saat, kerana saiz fail hanya kira-kira 150 KB .


Langkah 3 – Mulakan Ujian Tanda Aras





Selepas proses muat turun selesai, klik pada ikon dan memulakan program ini . Seterusnya, pergi ke tab “Name Servers” dan kemudian pilih “Run Benchmark” di penjuru atas sebelah kanan. Jangka penanda aras perlu mengambil masa kira-kira 2-5 minit untuk selesai.






Ini apa warna dalam hasil tanda aras bermakna:


Bar Merah: Masa yang diperlukan untuk memuatkan halaman cache
Bar Hijau:   Masa yang diperlukan untuk memuatkan halaman tetap
Bar biru:      Masa yang diperlukan untuk memuatkan halaman “com.”.


Kini, ia adalah yang terbaik untuk memilih pelayan DNS yang mempunyai beban singkat masa yang tetap dan dot com .


Langkah 4 – Menukar pelayan DNS






Untuk menukar DNS anda, pergi ke Control Panel, dan kemudian pergi ke “Network Sharing Center”. Sekarang pilih ” Network Connection” anda dan pilih “Properties”. Kemudian pilih “Internet Protocol Version 4″  dan pilih “Properties” sekali lagi.






Dalam Windows 7: Pergi ke panel kawalan, dan kemudian pergi ke “Network and Intrnet”  dan pilih “View Network Status and Tasks” di bawah Rangkaian dan Pusat Perkongsian tajuk . Sekarang klik “Local Area Connection” dan pilih “Properties”. Pilih “Internet Protocol Version 4″  dan pilih “Properties” sekali lagi.


Kemudian pilih “Use the following DNS server address” dan copy dan paste alamat DNS yang anda pilih ke dalam kedua-dua slot dan simpan setting yang baru. Sekarang kembali ke speakeasy.net untuk memeriksa peningkatan kelajuan sambungan anda!






Jika anda mahu kembali kepada setting asal, hanya ulangi langkah-langkah yang sama tadi dan pilih semula “Obtain DNS server address automatically”.


Sumber : http://panduanpercuma.info

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...